• Domov
  • Turizem 4.0 – Slovenija pred novo priložnostjo

Turizem smo ljudje. Slogan, ki je nekaj desetletij nazaj pustil pečat slovenski kolektivni zavesti, je danes v povezavi z razvojem najnovejših tehnologij kot so internet stvari, obdelava velikih zbirk podatkov, tehnologijo blockchain, umetno inteligenco ter navidezno ali obogateno resničnostjo ponovno aktualen. Na Bledu so se v okviru mednarodne 31. eKonference zbrali predstavniki raziskovalnega in poslovnega sveta ter predstavniki države in lokalnih skupnosti in si zastavili izziv: kako lahko Slovenija prevzame vodilno vlogo v razvoju turizma 4.0?

Del pogače tudi lokalnim turističnim ponudnikom

Slovenija, ki se je v zadnjem času pokazala kot svetovna zibelka za marsikatero tehnološko novost, ima vodilno vlogo pri razvoju tokrat nove paradigme, ki na področje turizma uvaja tehnološke in poslovne modele iz že uveljavljene industrije 4.0. V zelo kratkem času je turizem 4.0 postal glavni »buzzword« v t.i. pametnem turizmu z namenom, da del pogače, ki jo sedaj v celoti pojedo Google, Booking.com in drugi veliki, izbori za lokalne akterje, ki so nepogrešljiv člen turizma, kot najhitreje rastoče globalne panoge. Brez lokalne ponudbe turizem enostavno ni mogoč.

Poglejmo si najprej celotno sliko. Turizem kot panoga se je v zgodovini vedno prilagajal tehnološkemu razvoju. Pomislimo lahko samo na razvoj transporta, ki je doživel vrsto preobrazb v odvisnosti od aktualnih energetskih virov. Parne turbine in premog, sta s konja popotnike in turiste posedla na vlak in z vlakom so se oblikovali pogoji za prvo turistično agencijo. Ključne spremembe so se v turizmu zgodile s tehnološkim razvojem telekomunikacijskih orodij. Z internetom je turizem postal eden največjih gospodarskih sektorjev, ki omogoča 292 milijonov delovnih mest in ustvarja 10.2% svetovnega BDP-ja. Vendar, da bi ohranil tako vlogo, se mora ponovno prilagajati.

Kot rečeno, tega izziva se je lotil konzorcij zbran okoli raziskovalne skupine podjetja Arctur, v katerem so tudi partnerji iz treh slovenskih univerz ljubljanske, mariborske in primorske, ki je v zadnjih mesecih razvil idejo za katero se je v zelo kratkem času pokazalo zelo veliko zanimanje na svetovni ravni. Po predstavitvah okoli sveta, med drugim v sklopu 13. srečanja mešane slovensko-kitajske komisije za gospodarsko sodelovanje na ministrstvu za gospodarstvu v Pekingu in na največjem turističnem dogodku Tianguis turistrico v Mehiki, letos posvečenemu t.i. pametnemu turizmu, je tokrat potekala predstavitev na domačem terenu.

Tehnologija je samo sredstvo, bistvo je v človeku

Z željo, da bi zbrali in povezali v tej ideji slovenske deležnike aktivne v razvoju turizma, je konzorcij na pobudo podjetja Arctur v okviru 31. eKonference, ki jo je organizirala Fakulteta za organizacijske vede, Univerze v Mariboru, posvetil tej temi celoten sklop.

Bistvo turizma 4.0 ni v tehnologiji, ampak v človeku in njegovemu doživljanju potovanj v fizičnem in digitalnem svetu.” je povzela idejo dr. Urška Starc-Peceny, vodja projekta pri Arcturju, ki je moderirala celoten sklop in  t.i. okroglo mizo 4.0.

Najprej je potrebno razumeti kaj so težave v turizmu. “Booking.com pobere tretjino prometa in z lokalnimi ponudniki, kaj šele z občinami, pa ne deli niti delčka potrebnih ali željenih podatkov o gostu, da bi mu ponudbo prilagodili in izboljšali izkušnjo, ogromno je sistemov, ki niso povezani, itn.” je analizirala težave občin Saša Kek, zastopnica Skupnosti Občin Slovenije. Za prepoznane težave se potem išče rešitve s križanjem svetov turizma, tehnologije in kreativne industrije. “Rešitev pa ni samo v novih aplikacijah. Namen Turizma 4.0 je najprej ustvariti okolje v katerem različni deležniki v turizmu želijo sodelovati, se povežejo, izobrazijo s pravimi veščinami in izkoristijo tehnologije, da ustvarjajo vedno boljša doživetja za vsakega posameznika.” povzema aktivnosti dr. Starc-Pecenyeva.

Ohranjanje kulturne dediščine, preobrazba smučanja, zeleni kripto žetoni

Eva Štravs-Podlogar, državna sekretarka na Ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo je izpostavila vprašanje kako izboljšati izkušnjo uporabnika brez poseganja v sfero občutljivih osebnih in zasebnih podatkov, kar je vsekakor ena najbolj perečih tem. Hkrati pa je bila na dogodku predstavljena vrsta zanimivih rešitev, kot na primer 3D Stock, ki je posebno zanimiv ob letošnjem evropskem letu kulturne dediščine. Slovenija ima priložnost, da z uporabo te tehnologije ujame dve muhi na en mah: opravi 3D skeniranje nepremične kulturne dediščine, ki tako za vekomaj ostane shranjena in te 3D modele ponudi za čisto posebne spominke, ki se jih lahko s pomočjo 3D tiska ponudi vsakemu turistu kot unikat po meri.

Smukapp je rešitev, ki preko senzorjev v kolih na smučiščih spodbuja v smučanju preobrazbo, ki se je zgodila v teku. Prej je vsak sam zase tekel. Danes imamo ure, pametne telefone in vrsto masovnih dogodkov, ki združujejo tekače, ki se lahko primerjajo in svoje aktivnosti delijo na družabnih medijih. Kmalu torej tudi v smučanju?

Ampak to še ni vse, tehnologija nam lahko pomaga razvijati tudi naš odnos do okolja. “Z uporabo blockchain tehnologij lahko v turizmu dosežemo celo vrsto inovacij, kot na primer nagrajevanje ekološko osveščenih ponudnikov in turistov, s takoimenovam zelenimi kripto žetoni.” je povedal Simon Mokorel, tudi del Arcturjeve raziskovalne skupine in z dr. Starc-Pecenyevo začetnik ideje Turizem 4.0.

Na dogodku so sodelovali še dr. Peter Wostner, Služba vlade za razvoj in evropsko kohezijsko politiko, dr. Janez Mekinc, dekan Fakultete za turistične študije – Turistica Univerze na Primorskem, doc. dr. Tomaž Curk, prodekan Fakultete za Računalništvo in informatiko Univerze v Ljubljani, Saša Kek, zastopnica Skupnosti Občin Slovenije, Jurij Krpan, vodja Zavoda Kersnikova, ter Tomi Ilijaš, direktor Arcturja, ki je zaključil: “Mi želimo ustvariti zmagovalni konzorcij, ki bo v čim krajšem času zagnal prve pilotne projekte v Sloveniji in jih kmalu apliciral drugod po svetu. Slovenija lahko postane idealen testni poligon za turizem 4.0, če se bomo podvizali sedaj!”

 

Več informacij:

www.tourism4-0.org/

www.facebook.com/tourism4.0/

twitter.com/Tourism4_0


Nazadnje posodobljeno: