V petek, 29.1.2016, je v občini Lenart potekala 8. seja predsedstva SOS. Članice in člani predsedstva so govorili o lokalnem političnem vodenju v primerjalni perspektivi, Zakonu o športu, zagotavljanju financ za občine, ukinjanju krajevnih uradov v upravnih enotah, dotaknili pa so se tudi nove prostorske zakonodaje, strategije lokalne samouprave ter jamstev za odlagališča odpadkov.
- Lokalno politično vodenje: slovenski župani v primerjalni perspektivi
Doc. dr. Simona Kukovič iz Centra za proučevanje upravno-političnih procesov in institucij je predstavila zaključke analize “Lokalno politično vodenje: slovenski župani v primerjalni perspektivi”. Na podlagi analize je ugotovila, da lokalna samouprava v Sloveniji deluje zelo dobro, da beležimo najvišjo podporo predstavniškemu konceptu demokracije ob aktivnem vključevanju prebivalcev, ob tem, da med župani prevladuje visok indeks demokratičnosti vodenja (72,6 %) in odprtost za sodelovanje prebivalcev. Ugotovila je tudi, da večina slovenskih županov vodi občine vizionarsko, z dolgotrajnejšim ciljem razvoja občine na temelju uveljavljenih pravil in postopkov, pri tem pa preferirajo osebne odnose in uporabljajo čustveno inteligenco. Poudarila je še, da so slovenski župani v primerjavi z drugimi evropskimi državami kot izvršilni organ zelo močni oziroma na 2. mestu, kar kaže na močno institucionalno/zakonodajno moč, vendar je izvrševanje oteženo zaradi neavtonomnosti. Tako je slovenska lokalna samouprava v evropskem merilu, tako po velikosti kot politični moči županov sicer v sredini, ne pa po uresničevanju avtonomije lokalne samouprave, kar je odraz tendenc državnega vodstva po centralizaciji odločanja.
- Zakon o športu
Predstavnika Olimpijskega komiteja Slovenije Bogdan Gabrovec, predsednik OKS ZŠZ in Poljanka Pavletič Samardžija, samostojna strokovna delavka za strateški razvoj OKS ZŠZ, sta predstavila pogled zveze na predlog Zakona o športu. Županje in župani so poudarili dejstvo, da so občine samoupravne lokalne skupnosti, ki samostojno urejajo izvirne naloge, opredeljene v 21. členu Zakonu o lokalni samoupravi, kamor spadata tudi šport in rekreacija, zato s strani občin ne bo podanega soglasja k v zakonu opredeljenim obveznostim občin. Prav tako so poudarili, da je 12. člen zakona v nasprotju z Zakonom o lokalni samoupravi, saj športna zveza ne more dajati soglasja na dokumente, ki so v pristojnosti občinskega sveta. Sporno z vidika javnih financ je tudi dejstvo, da bi po predlogu zakona športna zveza dajala soglasje na dokument, ki je podlaga za razpise, na katerega se lahko prijavi tudi športna zveza. Prav tako so izpostavili 59. člen predloga, s katerim se omogoča občinam, da športne objekte podelijo v upravljanje tudi športnim društvom. Občine imajo do predloga člena različna stališča, večinsko mnenje pa je, da je ta možnost dobrodošla oz. celo nujna v manjših okoljih, kjer ni ustanovljenega javnega zavoda, medtem ko večji športni objekti in objekti, ki so zahtevni za vzdrževanje, niso primerni za upravljanje s strani športnih društev.
- Zagotavljanje financ za občine
Uvodoma so člani predsedstva govorili o preteklih akcijah SOS ter županj in županov pri opozarjanju države na pomanjkljivo financiranje občin. Kljub odzivnosti večine županj in županov, so opozorili na pomembnost enotnega nastopa in predvsem solidarnosti med župani in županjami pri zastopanju skupnih interesov občin. Pogovarjali so se tudi o Strategiji lokalne samouprave, ki mora po mnenju županj in županov slediti načelu decentralizacije in subsidiarnosti, ter spoštovati temelje lokalne samouprave: Ustava RS in MELLS, kar pa iz predlaganega besedila ni zaznati. Prav tako so izpostavili, da je potrebno pred pripravo takšnega dokumenta izvesti temeljito analizo, jasno definirati in razčleniti naloge in pristojnosti občin, katere je potrebno tudi finančno ovrednotiti, česar pa pristojno ministrstvo ni storilo. Zato je potrebno pripraviti dokument, ki bo upošteval vse navedeno, sedaj pripravljeno strategijo pa je Predsedstvo SOS zavrnilo.
Zbrani predstavniki občin so povedali tudi, da je le korektno pripravljena Strategija lokalne samouprave, na osnovi resne analize zdajšnjega stanja področja ter ciljev, ki jih z lokalno samoupravo želimo doseči, lahko podlaga za koherenten predlog sprememb sistema financiranja občin. Težav, s katerimi se soočajo občine, namreč ni mogoče reševati s spremembo Zakona o financiranju občin, za katerega je namreč Ministrstvo za finance pripravilo teze, ne da bi predstavilo ključne izračune, ki so osnova za pripravo novele zakona. Nasprotovali pa so tudi intenci tez, da se namenski viri občin vključijo v izračun primerne porabe občin. Ta sredstva so namreč namenska zato, da se omogoči razvoj nekega področja, kar je nujno potrebno ohraniti. Predvsem pa so izpostavili potrebo, da se mora metodologija za izračun pripadajočih sredstev občinam približati dejanskim finančnim obremenitvam občin.
- Ukinjanju krajevnih uradov v upravnih enotah
Zbrane članice in člani Predsedstva SOS so govorili tudi o ukinjanju krajevnih uradov v upravnih enotah in opozorili na pomembnost zagotavljanja njihovih storitev za občanke in občane, ki zaradi domnevnih varčevalnih ukrepov države, sedaj morajo stroške urejanja birokratskih zadev nositi sami. Zato so nasprotovali ukinjanju teh krajevnih uradov in ostalih izpostav institucionalnih enot.
- Informacija o novi prostorski zakonodaji
V zvezi z novo prostorsko zakonodajo je bil sprejet sklep, da se nasprotuje prenosu nalog gradbene inšpekcije na občinsko inšpekcijo, obenem pa oblikovana zahteva, da se z zakonskim predpisom omogoči občinam usmerjanje in nadzor nad oglaševalskimi objekti na zasebnih površinah, ki nedopustno degradirajo slovenski prostor. Županje in župani pa so tudi poudarili pomembnost okrepitve vloge občin pri izdaji gradbenih dovoljenj in izrazili nasprotovanje predlaganim rešitvam ureditve problematike nedovoljenih gradenj, saj so nepopolne in ohranjajo status quo, prav tako pa zahtevajo predložitev novega predloga in tudi rešitev za prihodnost.
- Jamstva za odlagališča odpadkov
Na področju problematike jamstev za odlagališča odpadkov je bil članicam in članom Predsedstva SOS predstavljen predlog spremembe Uredbe o odlagališčih odpadkov, ki se nanašajo na odlagališča odpadkov v lasti ene ali več občin in so zapiralna dela končala. Občine bi na podlagi predloga, ki je bil usklajevan tako z ostalimi združenji kot z Ministrstvom za okolje in prostor, Ministrstvom za finance in ARSO, za pridobitev okoljevarstvenega dovoljenja za zaprto odlagališče lahko, poleg do sedaj dovoljenih oblik finančnega jamstva, zagotovile finančnemu jamstvu enakovreden ukrep, in sicer v obliki izjave o zagotavljanju pravic porabe v sprejetem proračunu občine za posamezno proračunsko leto za obratovanje zaprtega odlagališča v višini sredstev, ki so za posamezno leto določena s prilogo 7 te uredbe. Za odlagališča, ki pridobivajo okoljevarstveno dovoljenje tudi za zapiranje odlagališča, kjer zapiralna dela še niso končana, bi moral upravljavec odlagališča poleg izjave priložiti tudi načrt razvojnih programov (NRP) občin lastnic infrastrukture z zagotovljenimi finančnimi sredstvi za triletno oziroma petletno izvedbo potrebnih zapiralnih del. Predlagane rešitve bi se uporabljale le za razrešitev starih bremen iz 76. člena veljavne uredbe, v Skupnosti občin Slovenije pa v naslednjih dneh pričakujemo dokončno uskladitev predlagane dikcije s pristojnimi ministrstvi.
- Pobuda za spremembe in dopolnitve Zakona o socialnem varstvu
Predsedstvo je obravnavalo tudi pobudo MO Ptuj za spremembe in dopolnitve ZSV, ki se nahaja v javni obravnavi. Opozorili so, da je potrebno razrešiti stanje na področju financiranja institucionalnega varstva s strani lokalnih skupnosti, saj občine pogosto nimajo vpliva in morajo financirati tudi nadstandardne sobe.
- Naknadna imenovanja v delovne skupine in komisije
Predsedstvo Skupnosti občin Slovenije je v delovno skupino za ponovno preučitev standardov interventnega pokrivanja imenovalo člana Damjana Baruta (občina Logatec) in Brigito Vavpotič (občina Kamnik), za nadomestnega člana pa Janeza Koselja (občina Radovljica).
V delovno skupino za revizijo Pravilnika o normativih in minimalnih tehničnih pogojih za prostor in opremo vrtca je predsedstvo imenovalo člana Marka Soršaka, Občina Hoče –Slivnica in nadomestnega člana, Branka Ledineka, Občina Rače – Fram.
V Komisijo za pravna in zakonodajna vprašanja je bila potrjena evidentirana članica, Dragica Germin iz MO Ptuj, v komisijo za kmetijstvo in razvoj podeželja pa Karin Jurše iz občine Ruše.