Le nekaj mesecev po reformi lokalne samouprave v letu 1994 je v Ljubljani potekala skupščina Stalne konference lokalnih skupnosti, prehodnice SOS. Prisotni članice in člani so v sklepu zapisali: »Preveriti je potrebno sistem financiranja in zahtevati, da se večji delež dohodnine nameni občinam. Občine pričakujejo vsaj 40% pobrane dohodnine. Naloge, ki jih občinam nalagajo posamezna ministrstva navadno niso usklajene s finančnimi sredstvi, ki jih občine za te namene prejmejo«.
Od tega zapisa je sicer minilo že veliko let, pa vendar tema ostaja aktualna do današnjega dne. Zakon o financiranju občin sicer od leta 2008 določa, da so vir financiranja občin prihodki od 54 % dohodnine iz predpreteklega leta, kljub temo pa povprečnina še vedno zaostaja za rastjo zakonskih stroškov. Dejstvo namreč je, da občine sicer prejmejo 54% vplačane dohodnine v predpreteklem letu, vendar to v tekočem letu pomeni manj kot 54% vplačane dohodnine (do tega prihaja zaradi vsakoletne rasti prihodkov iz dohodnine).
Dodatno težavo prestavlja sprememba zakona iz leta 2017, saj se pri izračunu povprečnih stroškov za financiranje občinskih nalog in povprečnine, upošteva 4 letno povprečje stroškov občin. V praksi to povzroči zaostanek izračunane povprečnine glede na dejanske stroške zakonskih nalog, saj se občinam vsako leto upošteva le ¼ povečanih stroškov preteklega leta.
Leto | Dohodnina-občinska | dohodnina proračun | % Dohodnine občin tekočega leta | % Dohodnine vplačane v predpreteklem letu |
2022 | 1.343.241.748 | 1.507.043.308 | 47% | 54% |
2021 | 1.399.422.878 | 1.288.318.750 | 52% | 54% |
2020 | 1308048046 | 1.164.018.491 | 53% | 53% |
2019 | 1.200.496.935 | 1.391.026.913 | 46% | 55% |
2018 | 1.167.111.336 | 1.280.219.100,00 | 48% | 56% |
2017 | 1.096.669.339 | 1.100.031.364,00 | 50% | 55% |
2016 | 1.049.487.489 | 1.029.307.862,00 | 50% | |
2015 | 1.024.977.061 | 961.288.251,00 | 52% |