Odločba o sofinanciranju dvojezičnosti in uresničevanja ustavnih pravic avtohtone italijanske in madžarske narodne skupnosti v letu 2020
Vlada je izdala Odločbo o sofinanciranju dvojezičnosti in uresničevanja ustavnih pravic avtohtone italijanske in madžarske narodne skupnosti v letu 2020 za zagotovitev dodatnih sredstev zaradi povišanja povprečnine s 589,00 na 623,96 evra.
Vlada je 16. 5. 2018 na podlagi četrtega odstavka 20. člena Zakona o financiranju občin (ZFO-1) izdala Uredbo o določitvi podrobnejših namenov porabe in meril za izračun višine sredstev, ki pripadajo posameznim občinam oziroma občinskim samoupravnim narodnim skupnostim. ZFO-1 v tretjem odstavku 20. člena določa, da se sredstva občinam, v katerih živita italijanska oziroma madžarska narodna skupnost, in samoupravnim narodnim skupnostim v teh občinah, za vsako proračunsko leto zagotovijo v višini 0,15 % skupne primerne porabe občin.
Vlada je 30. 1. 2020 izdala Odločbo o sofinanciranju dvojezičnosti in uresničevanja ustavnih pravic avtohtone italijanske in madžarske narodne skupnosti v letu 2020. Na njeni podlagi so bila mestni občini Koper in občinam Izola, Piran, Ankaran, Lendava, Moravske Toplice, Dobrovnik, Šalovci in Hodoš dne 13. februarja 2020 izplačana sredstva v skupni višini 1.821.722,00 evra, izračunana na podlagi takrat za leto 2020 veljavne povprečnine 589,11 evra.
Državni zbor je 28. aprila 2020 sprejel Zakon o zagotovitvi dodatne likvidnosti gospodarstvu za omilitev posledic epidemije COVID-19 (ZDLGPE), ki je stopil v veljavo 1. 5. 2020. ZDLGPE je v 32. členu določil spremembo 54. člena Zakona o izvrševanju proračunov Republike Slovenije za leti 2020 in 2021 (ZIPRS2021), in sicer je za leto 2020 določil novo višino povprečnine 623,96 evra. Zaradi tega se je povišal obseg skupne primerne porabe občin, ki je 1.286.326.655,00 evra. Po tej spremembi 0,15 % skupne primerne porabe občin znaša 1.929.490,00 evra. Razlika v višini 107.768,00 evra se devetim občinam na dvojezičnem območju in samoupravnim narodnim skupnostim v teh občinah zagotovi na podlagi Odločbe o sofinanciranju dvojezičnosti in uresničevanja ustavnih pravic avtohtone italijanske in madžarske narodne skupnosti v letu 2020 za zagotovitev dodatnih sredstev zaradi povišanja povprečnine s 589,00 na 623,96 evra.
Poročilo o zadolževanju občin
Vlada se je danes seznanila s Poročilom o zadolževanju občin in pravnih oseb javnega sektorja na ravni občin v letu 2019 ter zadolženosti na dan 31. december 2019.
Skupna zadolženost občin in pravnih oseb javnega sektorja na ravni občin se je lani v primerjavi z letom 2018 povečala za 70,9 milijona evrov in je konec leta 2019 znašala 923,7 milijona evrov oziroma 1,91 odstotka BDP. Od tega je znašalo stanje dolga občin 753,3 milijona evrov in stanje dolga pravnih oseb javnega sektorja na ravni občin 170,4 milijona evrov. V strukturi skupne zadolžitve so tako 82 odstotkov predstavljali dolgovi občin in 18 odstotkov dolgovi pravnih oseb v občinah. Povprečni skupni dolg na prebivalca v letu 2019 pa je znašal 449 evrov.
Ministrstvo za finance ugotavlja, da obseg skupne zadolženosti občin in pravnih oseb javnega sektorja na ravni občin v letu 2019 na globalni ravni ni zaskrbljujoč. Občine (tudi) s pomočjo zadolževanja izvajajo investicije, ki pomenijo plačila izvajalcem, nova delovna mesta, izboljšano kakovost življenja občanom in gospodarsko aktivnost, ter s tem ustvarjajo BDP.
Novela Zakona o vrtcih
Vlada je določila besedilo predloga novele Zakona o vrtcih.
S predlagano novelo se prepoveduje fizičnim in pravnim osebam, ki niso vpisane v razvid izvajalcev javno veljavnih programov ali v register varuhov predšolskih otrok, opravljanje dejavnosti predšolske vzgoje in varstva otrok. Ob tem določa stroge sankcije za kršitev te prepovedi, in sicer takojšnjo prepoved opravljanja dejavnosti ter globo za kršitev prepovedi v razponu od 5.000 do 10.000 evrov. Inšpektorjem, pristojnim za šolstvo, pa bo novela omogočila učinkovitejše delovanje, saj določa povečano število prekrškov za kršitev posameznih določb Zakona o vrtcih. Dograjuje tudi institut varuha predšolskih otrok na domu.
Pomembna novost novele je, da predvideva ponovno uvedbo brezplačnega vrtca za drugega otroka iz iste družine, ki je hkrati v vrtcu s starejšim otrokom, in uvedbo brezplačnega vrtca za vsakega tretjega in nadaljnjega otroka iz družine, ne glede na to, ali je še kateri otrok v vrtcu ali ne. Tako se bo izboljšala finančna dostopnost vrtca za starše, zaradi česar gre pričakovati dvig deleža vključenosti predšolskih otrok v vrtce.
Novela razmejuje med dejavnostjo predšolske vzgoje in dejavnostjo varstva otrok ter drugimi storitvami, ki so namenjene predšolskim otrokom, vendar njihov osnovni namen ni varstvo predšolskih otrok, kot so animacije, organiziranje rojstnodnevnih zabav in podobno. Obenem določa, da se v razvid in register pri Ministrstvu za izobraževanje, znanost in šport ne vpisujejo osebe, ki občasno varujejo otroke na njihovem domu, torej to dejavnost opravljajo kot osebno dopolnilno delo, in pravne osebe, ki kot pridobitno dejavnost opravljajo občasno varstvo otrok na njihovem domu.
Informacija o povračilu stroškov prevoza ter predlog izhodišč za pogajanja z reprezentativnimi sindikati javnega sektorja
Vlada je na današnji seji sprejela Informacijo o povračilu stroškov prevoza na delo in z dela in kilometrine za uporabo lastnega avtomobila v državi za javne uslužbence in funkcionarje po prenehanju veljavnosti Uredbe o oblikovanju cen določenih naftnih derivatov.
Hkrati je vlada določila izhodišča za pogajanja z reprezentativnimi sindikati javnega sektorja glede drugačne ureditve povračil stroškov prevoza na delo in z dela in kilometrine za uporabo lastnega avtomobila v državi ter predlog besedila Aneksa h Kolektivni pogodbi za negospodarske dejavnosti v Republiki Sloveniji.
Za pogajanja z reprezentativnimi sindikati javnega sektorja glede drugačne ureditve povračil stroškov prevoza na delo in z dela in kilometrine za uporabo lastnega avtomobila v državi je vlada pooblastila vladno pogajalsko skupino za pogajanja in usklajevanja z reprezentativnimi sindikati javnega sektorja.
Praksa kaže, da veljavna ureditev povračila stroškov prevoza na delo in z dela proračunskim uporabnikom povzroča težave v smislu vsebine in obsega dela, vezanega na uresničevanje pravice do povračila stroškov prevoza na delo in z dela, zlasti pa postavlja javne uslužbence v neenak položaj, na kar je opozorila tudi Komisija za razlago Kolektivne pogodbe za negospodarske dejavnosti v RS.
Sedanja ureditev dopušča, da imata lahko dva javna uslužbenca, ki sta enako oddaljena od kraja opravljanja dela, povrnjeno različno višino stroškov prevoza, čeprav za določitev te višine ni pomembno, kakšni so dejansko nastali stroški prevoza na delo in z dela. Pri izvajanju določb sedanje ureditve, kjer dejansko nastali stroški za prevoz na delo in z dela niso relevantni, se proračunski uporabniki soočajo z zamudnostjo procesiranja opravil v zvezi določitvijo pravilne višine povračila teh stroškov.
S prenehanjem veljavnosti Uredbe o oblikovanju cen določenih naftnih, ki je veljala do 30. septembra 2020 in na podlagi katere (in drugih podzakonskih aktov, s katerimi so določene višine različnih dajatev in prispevkov) se je oblikovala najvišja cena neosvinčenega motornega bencina – 95 oktanov, pa se proračunski uporabniki soočajo z vprašanjem, kako obračunati stroške prevoza na delo in z dela in kilometrine za uporabo lastnega avtomobila v državi od 1. oktobra 2020 dalje.
V dosedanjem pogajalskem procesu sta tako vladna kot sindikalna stran izrazili zavedanje o nujnosti drugačne ureditve tega področja, zato je, tudi upoštevaje Sporazum o razreševanju stavkovnih zahtev (točka X.) predlagano, da bi bila razdalja od bivališča do delovnega mesta edini kriterij za določitev višine povračila stroškov prevoza na delo in z dela.
Posledično bi se javnim uslužbencem povrnil strošek izključno v višini kilometrine. Javnim uslužbencem, ki bi delodajalcu predložili potrdilo o nakupu imenske mesečne vozovnice za javni potniški promet, pa bi se namesto kilometrine povrnili stroški nakupa imenske mesečne vozovnice.
Cilj predlagane drugačne ureditve tega področja je odprava neenakega položaja javnih uslužbencev in poenostavitev obračunavanja teh stroškov.
(Vir: Vlada RS, ur)