Odločba o sofinanciranju dvojezičnosti in uresničevanja ustavnih pravic avtohtone italijanske in madžarske narodne skupnosti v letu 2021
Zakon o financiranju občin (ZFO-1) v tretjem odstavku 20. člena določa, da se občinam, v katerih živita italijanska oziroma madžarska narodna skupnost, oziroma samoupravnim narodnim skupnostim v teh občinah, za vsako proračunsko leto zagotovijo sredstva v višini 0,15 % skupne primerne porabe občin. V letu 2021 ob višini povprečnine 628,20 evra znaša 0,15 % skupne primerne porabe občin oziroma obseg z odločbo zagotovljenih sredstev 1.939.612,00 evrov. Z odločbo zagotovljena sredstva se bodo Mestni občini Koper in Občinam Ankaran, Izola, Piran, Lendava, Moravske Toplice, Dobrovnik, Hodoš, Šalovci ter Madžarski narodni samoupravni skupnosti Občine Šalovci, ki je podala zahtevo za neposredno financiranje, nakazala v roku desetih delovnih dni po vročitvi odločbe.
Potrjena končna ocena škode na stvareh zaradi posledic močnega neurja z vetrom in točo avgusta 2020
Vlada Republike Slovenije je na redni seji v četrtek, 11. februarja, potrdila končno oceno neposredne škode na stvareh zaradi posledic močnega neurja z vetrom in točo 30. avgusta 2020 na območju Gorenjske, Koroške, Ljubljanske, Notranjske, Podravske, Pomurske, Posavske, Severnoprimorske, Vzhodnoštajerske in Zahodnoštajerske regije.
Končna ocena neposredne škode na stvareh v 27 občinah skupno znaša 6.658.101,06 evra in jo je 2. novembra 2020 verificirala Državna komisija za ocenjevanje škode po naravnih in drugih nesrečah. Od skupnega zneska neposredne škode znaša škoda na kmetijskih zemljiščih 11.316,03 evra, škoda v gozdu 14.468,70 evra, škoda na stavbah 15.955,52 evra, delna škoda na stavbah 4.656.800,38 evra, škoda na gradbeno-inženirskih objektih 533.292,35 evra, škoda na vodotokih 489.137,66 evra, škoda na gozdnih cestah 868.264,18 evra in škoda na državnih cestah 68.866,24 evra. Škoda na objektih, ki so kulturna dediščina, je zajeta v delni škodi na stavbah v oceni škode občinskih komisij.
Končna ocena neposredne škode presega 0,3 promila načrtovanih prihodkov rebalansa državnega proračuna za leto 2020 (2.756.826,20 evra) in je tako dosežen limit za uporabo sredstev državnega proračuna v skladu z Zakonom o odpravi posledic naravnih nesreč.
Ocena ustavnosti 13. člena Zakona o financiranju občin
Vlada Republike Slovenije je sprejela mnenje o Zahtevi Občine Trbovlje za oceno ustavnosti 13. člena Zakona o financiranju občin (ZFO-1) ter ga pošlje Državnemu zboru Republike Slovenije in Ustavnemu sodišču Republike Slovenije. Predlagateljica v obrazložitvi zahteve zdajšnji ureditvi očita domnevno neutemeljeno slabši položaj tistih občin, ki imajo zaradi šibkejšega socialnega stanja prebivalstva višje izdatke za socialne transferje. Pri tem naj bi občine, ki so domnevno v izrazito neenakopravnem položaju, obravnavala enako.
Vlada ocenjuje, da 13. člen ZFO-1 ni ustavno sporen. Zatrjevanje predlagateljice, da zdajšnja ureditev v slabši položaj neutemeljeno postavlja tiste občine, ki imajo višje izdatke za socialne transferje, in je zato neustavna, ni utemeljena. Zakonodajalec je sistem financiranja lokalnih skupnosti oprl na značilnosti abstraktne občine in ne na posamezno občino ali skupino občin, in to tako, da sistem ustreza večini občin. Zato dokazovanje na primeru ene lastnosti (brezposelnosti) ene občine ali skupine občin, da je enačba za izračun primerne porabe občin v neskladju z ustavo, kar naj bi povzročalo nesorazmerno breme zaradi zagotavljanja določenih izbranih nalog občine, ne vzdrži kritične presoje. Enačba za izračun primerne porabe vsebuje tiste lastnosti, ki so vsem občinam skupne, objektivno ugotovljive in stabilne, medtem ko je brezposelnost, ki jo predlaga predlagateljica, odvisna od gospodarske konjunkture in izrazito spremenljiva vrednost, za katero je zakonodajalec predvidel sektorske ukrepe. Način izračuna primerne porabe posamezne občine je zaradi solidarnostnega korektiva neodvisen od dohodkov prebivalcev posamezne občine. ZFO-1 izračuna višine sredstev primerne porabe ne določa le v 13. členu, temveč je pri tem kot medsebojno povezano celoto treba upoštevati tudi 13.a, 14. in 15. člen ZFO-1. Nenazadnje je zakonodajalec določil množico raznovrstnih virov občin; dohodnina, razdeljena med občine z izračunom primerne porabe, tako pomeni le dobro polovico vseh prihodkov občin.
Vlada izdala Odlok o omejitvah in načinu izvajanja javnega prevoza potnikov
Vlada Republike Slovenije je z Odlokom o omejitvah in načinu izvajanja javnega prevoza potnikov na ozemlju RS dne 4. februarja 2021 prepovedala obratovanja vseh žičniških naprav za prevoz oseb z izjemami nujne oskrbe, varnosti, medicinske pomoči, zaščite in reševanja ter inšpekcijskih služb. Dovoljeno je obratovanje žičniških naprav pod pogojem bodisi, da upravljavec žičniške naprave zagotovi hitro testiranje v organizaciji pooblaščenega izvajalca na vstopni točki na smučišče oziroma, da se upravljavcu naprav s strani uporabnika predloži negativni test na COVID 19, ki ni starejši od 24 ur. V odloku je določeno, da se kot dokazilo poleg hitrih testov upoštevajo tudi PCR testi. Prepoved uporabe žičniških naprav ne velja za kategorizirane in profesionalne športnike, trenerje in drugo spremljevalno osebje za izvedbo tekem in treningov ter otroke v spremstvu staršev, do vključno 12. leta starosti.
Odlok o začasni prepovedi zbiranja ljudi v zavodih s področja vzgoje in izobraževanja ter univerzah in samostojnih visokošolskih zavodih
Vlada Republike Slovenije je izdala Odlok o začasni prepovedi zbiranja ljudi v zavodih s področja vzgoje in izobraževanja ter univerzah in samostojnih visokošolskih zavodih ter ga bo objavila v Uradnem listu Republike Slovenije. V skladu z načrtom Vlade Republike Slovenije o sproščanju ukrepov ob pojenjanju pandemije COVID-19 z novim odlokom, ki izhaja iz opredelitve tako imenovane oranžne faze, prepoved zbiranja ne velja več za vrtce, osnovne šole in organizacije za izobraževanje odraslih.
Ta odlok začne veljati 13. februarja 2021, uporabljati pa se začne 15. februarja 2021, do takrat pa se uporablja Odlok o začasni prepovedi zbiranja ljudi v zavodih s področja vzgoje in izobraževanja ter univerzah in samostojnih visokošolskih zavodih (Uradni list RS, št. 12/21, 14/21 in 15/21).
Odlok o začasnih omejitvah pri izvajanju športnih programov
Vlada Republike Slovenije je izdala Odlok o začasnih omejitvah pri izvajanju športnih programov in ga bo objavila v Uradnem listu Republike Slovenije. Z odlokom se prepove vsa športno gibalna dejavnost in proces športne vadbe (treningi) razen za določene izjeme. Treningi športnikov v mlajših starostnih kategorijah (mladinci in kadeti) so dovoljeni le če se izvajajo v obliki t. i. mehurčkov oziroma fizično izoliranih skupin.
Dovoljeni so tudi treningi preostalim registriranim športnikom, ki niso zajeti v zgoraj naštetih skupinah športnikov, če se izvajajo individualno torej samostojno oziroma pod vodstvom strokovnega delavca v športu, ter brezkontaktna športna vadba v vadbenih skupinah do 10 vadečih. Strokovni delavec v športu ne šteje v številčno omejitev. Pri izvajanju športne vadbe športnikov v skupinah je potrebno neprekinjeno vzdrževanje vsaj 2 metra medosebne razdalje. Takšna športna vadba športnikov je dovoljena tako na zunanjih površinah oziroma na prostem, kot tudi v zaprtih prostorih.
Odlok začne veljati 13. februarja 2021, uporabljati pa se začne 15. februarja 2021, do takrat pa se uporablja Odlok o začasnih omejitvah pri izvajanju športnih programov (Uradni list RS, št. 2/21, 5/21, 9/21, 12/21 in 15/21).
Odlok o začasni prepovedi ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom v Republiki Sloveniji
Vlada je izdala Odlok o začasni prepovedi ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom v Republiki Sloveniji, ki stopi v veljavo 15. februarja 2021, obstoječi odlok pa je podaljšan do 14. februarja 2021. Glede na veljavni Odlok se izjeme širijo na opravljanje trgovinske dejavnosti, kot jo ureja zakon, ki ureja trgovino, ne glede na vrsto blaga in prodajno površino, kar pomeni, da so dovoljene vse trgovinske dejavnosti brez omejitev. Zato se iz veljavnega Odloka črtajo vse alineje, ki so do sedaj urejale izjeme na področju trgovine in se jih nadomesti z novo izjemo.
Sprememba je tudi pri prodaji kmetijskih pridelkov na kmetijah, ki je z novim odlokom vključena v izjemo, ki dovoljuje osebni prevzem blaga ali hrane na prevzemnih mestih. Pri storitvah strokovnega oziroma poslovnega izobraževanja in usposabljanja je na novo določeno, da se jih lahko udeleži do 10 oseb.
Odpravlja se omejitev gibanja med občinami in dovoljuje zbiranje do deset ljudi
Vlada Republike Slovenije je izdala Odlok o spremembah Odloka o začasni delni omejitvi gibanja ljudi in prepovedi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2, ki ga objavi v Uradnem listu Republike Slovenije. Odlok začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu in velja do 19. februarja 2021. Sprememba 10. člena odloka (podaljšanje veljavnost odloka do 19. februarja 2021) se začne uporabljati z dnem uveljavitve odloka. Ostale spremembe odloka se začnejo uporabljati 15. februarja 2021, do takrat pa se uporabljajo določbe Odloka o začasni delni omejitvi gibanja ljudi in prepovedi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2.
Glavni spremembi, ki se uporabljata od 15. februarja 2021, sta:
- odprava začasne omejitve gibanja med občinami in
- dovoljeno je zbiranje do deset ljudi
Ostale omejitve, povezane z zbiranji, ostajajo v veljavi. To pomeni, da so začasno še vedno prepovedane vse prireditve, shodi, slavja, praznovanja in poroke. Še vedno odlok določa, da lahko minister, pristojen za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, dovoli sklenitev zakonskih in partnerskih zvez.
(Vir: Vlada RS, al)