Podnebni zakon v medresorski obravnavi

Na e-Demokraciji je objavljen Podnebni zakon, ki se nahaja v medresorski obravnavi. Naslavlja:

  • strategije in načrte,
  • organizacije na področju podnebnih sprememb,
  • ukrepe za zmanjšanje količine emisij toplogrednih plinov v sektorjih, ki niso vključeni v sistem trgovanja s pravicami do emisije toplogrednih plinov in sektorju rabe zemljišč, spremembe rabe zemljišč in gozdarstva,
  • trgovanje s pravicami do emisije toplogrednih plinov v EU,
  • sistem za spremljanje in poročanje o emisijah toplogrednih plinov,
  • ekonomske in finančne instrumente,
  • pravila ravnanja s flouoriranimi toplogrednimi plini in ozonu škodljivimi snovmi,
  • trajnostne kriterije in merila za prihranek emisij toplogrednih plinov,
  • evidence in poročanje,
  • mehanizem za ogljično prilagoditev na mejah,
  • upravni, inšpekcijski in finančni nadzor.

Predlagan zakon med drugim nalaga Svetu regij obvezo priprave regionalnih akcijskih načrtov prilagajanja (v nadaljevanju RANP). Akcijski načrti regij z mestnimi občinami morajo v ločenem poglavju opredeliti ukrepe prilagajanja ločeno za vsako mestno občino v regiji. Za izdelavo RANP se občine dogovorijo z regionalno razvojno agencijo ali lokalno energetsko agencijo.

Glede projektov, ki jih v občini sofinancira država, predlog zakona določa pravno podlago, da se od občine lahko zahteva pridobitev mnenja nevladne organizacije v javnem interesu na področju podnebnih sprememb glede vprašanj, povezanih s področjem in območjem njenega delovanja. Namen predlagane določbe je, da občina pridobi mnenje ter s tem preveri, ali obstaja način, na kateri bi izvedbo predlaganega projekta optimizirala oziroma izboljšala. Tako pridobljeno mnenje za občino ni zavezujoče in se lahko projekt izpelje kljub negativnemu mnenju nevladne organizacije.

Občina pospešuje in spodbuja doseganje ciljev na področju podnebnih sprememb s proračunom občine.

Med drugim je tudi v predlogu zakona Vladi dano pooblastilo, da sprejeme program porabe sredstev Podnebnega sklada za obdobje štirih let. V postopku priprave programa vlada pridobi tudi mnenje občin.

V skladu s predlogom zakona se mora tudi zagotoviti pravno podlago za pripravo in uporabo smernic nosilca urejanja prostora (v nadaljevanju NUP) za področje podnebne politike. Smernice NUP, njihov namen in osnovne značilnosti opredeljuje Zakon o urejanju prostora (ZUreP-3) v 16. členu. Namen smernic je pripravljavcem prostorskih aktov (občinam, ministrstvom in njihovim izvajalcem, ki sodelujejo pri pripravi akta) zbrati na enem mestu in konkretizirati zahteve predpisov ter usmeritve razvojnih dokumentov s področja podnebne politike tako, da je te zahteve in usmeritve mogoče upoštevati pri pripravi aktov. Obenem bodo smernice uporabne tudi za Direktorat za podnebne politike kot nosilca te politike pri podajanju mnenj v postopkih priprave prostorskih aktov.

Do predloga Podnebnega zakona dostopate tukaj. Komentarje lahko v obliki predlogov posredujete do 31. 7. 2024 na ana.plavcak@skupnostobcin.si