Skupnost občin Slovenije ostro nasprotuje predlogu sprememb Zakona o osnovni šoli glede šolskih prevozov

Maribor, 12. marec 2025 – Skupnost občin Slovenije (SOS) ostro nasprotuje predlaganim spremembam obveznosti organiziranja in financiranja šolskih prevozov po Zakonu o osnovni šoli, ki jih pripravlja Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje. Predlog, ki sicer še ni v javni obravnavi, a je bil Skupnosti občin Slovenije predstavljen na sestanku 11. marca, predvideva večanje obveznosti izvajanja šolskih prevozov iz 4 km na 2 km od šole. Takšne spremembe bi občinam povzročile visoke dodatne stroške in povsem izničile prizadevanja za trajnostno mobilnost ter vzgojo otrok v smeri samostojnosti. Zato je Skupnost občin Slovenije, ki zastopa 193 občin, zahtevala urgentni sklic Delovne skupine za lokalno samoupravo.

Na zadnjem pogovoru z ministrom Logajem, 10. januarja letos, je bila nakazana pripravljenost, da ministrstvo področje šolskih prevozov uredi in spremeni tako, da bodo v ospredju spodbujanje k hoji, kolesarjenju, rolkanju, druženju ter vzgajanju samostojnih otrok, ter posledično zniža stroške izvajanja šolskih prevozov, ki že sedaj izjemno bremenijo občinske proračune. Po dveh mesecih ministrstvo popolnoma spreminja smer s predlogom, ki pomeni izjemno visoke dodatne stroške za občine in obenem povsem izniči prizadevanja za trajnostno mobilnost ter vzgojo otrok v smeri samostojnosti. Spodbujanje hoje, kolesarjenja in druženja otrok bi bilo nadomeščeno s še večjo odvisnostjo od prevozov, kar je v popolnem nasprotju s priporočili zdravstvene stroke. To ni le nesmotrna poraba javnega denarja, ampak tudi ekološko in družbeno škodljiva odločitev, ki povečuje emisije CO₂, obremenjuje javne finance in spodbuja prekomerno uporabo motoriziranega prevoza.

Občine že vrsto let vlagajo v gradnjo pločnikov, varnih šolskih poti, kolesarskih stez in infrastrukture za trajnostno mobilnost, da bi se (tudi) otroci lahko varno in samostojno gibali. Samo v letu 2024 so občine za cestno infrastrukturo namenile 458 milijonov evrov, od tega 208 milijonov za nove investicije v varne poti. Cilj je jasen – spodbujanje pešačenja, kolesarjenja, rolkanja in drugih oblik gibanja, ki so ključne za zdrav razvoj otrok.

Tudi sredstva iz evropske kohezijske politike in nacionalnega proračuna so že vrsto let usmerjena v izgradnjo kolesarskih poti, varnih šolskih poti in infrastrukture, ki omogoča trajnostno gibanje prebivalstva, predvsem mladih. Ministrstvo pa kljub temu predlaga sistem, ki bi zahteval skoraj individualni prevoz vsakega otroka. Nesmisel, ki ga je težko razumeti.

Predlog ministrstva je težko razumljiv tudi zaradi dejstva, da na trgu šolskih prevozov vlada duopol dveh prevoznikov, ki zaradi pomanjkanja konkurence narekujeta cene. Občine pa zaradi te situacije nimajo druge možnosti, kot da ponujene cene sprejmejo, če želijo zagotoviti prevoze šolskih otrok. Tudi na to stanje smo Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje že opozorili, to pa namesto regulacije in racionalizacije šolskih prevozov raje predlaga rešitve, po katerih bo še več denarja iz javnih sredstev končalo v rokah le nekaj zasebnih prevoznikov, ki že zdaj obvladujejo trg. Skupnost občin Slovenije je zato že na sestanku z Ministrstvom za vzgojo in izobraževanje 11. marca ostro nasprotovala novi ureditvi, ki je v nasprotju z zdravim razumom in dolgoročnimi cilji države. Zagovorniška organizacija občin pričakuje, da minister za javno upravo in minister za regionalni razvoj skličeta urgentni sestanek Delovne skupine za lokalno samoupravo, na katerem bi obravnavali predlog in možne rešitve ter ukrepe za preprečitev nadaljnje obravnave takšnega predloga Ministrstva za vzgojo in izobraževanje.