V okviru sodelovanja med Ministrstvom za javno upravo in Ministrstvom za kulturo je bil 11. 9. 2024 organiziran sestanek, kjer so predstavniki občin in združenj predložili predloge za znižanje stroškov občin na področjih, ki jih pokriva Ministrstvo za infrastrukturo.
Združenja občin smo predlagali:
- Da se vzdrževanje državnih cest v naseljih v celotni prevzame država
Občinam vzdrževanje državnih cest, ki vodijo skozi naselje predstavlja veliko finančni breme, saj v naselju občine redno vzdržujejo prometne površine, objekte in naprave na cestnem zemljišču državne ceste, ki so v funkciji javnih površin naselja (cestni priključki, avtobusna postajališča, kolesarske steze…).
Odgovor MZI je bil, da se s predlogom ne strinjajo, saj država že sedaj v celoti skrbi za ceste, medtem ko občine financiranjo vzdrževanje ter izgradnjo pločnikov in signalizacije. Predstavniki ministrstva so izpostavili, da občine nimajo tehtnega razloga za prenos obveznosti na državo. Prav tako so izpostavili problematiko, da v kolikor bi se na državo preneslo vzdrževanje, država ne bi bila v stanju skrbeti za varno stanje celotne infrastrukture, kar bi pomenilo še počasnejšo obnovo v občinah. Občine sedaj namreč vlagajo v prometno infrastrukturo in dobro skrbijo za varnost v cestnem prometu. - Urejanje lastništva lokalnih cest
Predstavnik SOS je izpostavil, da so občine ob ustanovitvi občin prevzela v vzdrževanje lokalne ceste, na katerih pa niso bila rešena lastniška vprašanja. Občine tako niso povzročile zatečenega stanja, temveč so ga podedovale od države. Do neurejenega lastništva je prav tako prišlo zaradi neujemanja zemljiškega katastra ter dejanskega stanja, kjer cesta v naravi poteka izven ceste v zemljiškem katastru. Na občine se od leta 2003 s sprejetjem Z-Cest povečuje pritisk za ureditev lastništva, pri tem pa se občinam očita neaktivnost. Na sestanku smo izpostavili, da občine skrbijo za 32.654 tisoč kilometrov cest in so za njihovo vzdržeevanje in obnovo v letu 2023 namenile 540 milijonov evrov. Težavo občinam predstavlja urejanje lastništva, saj je le-to povezano z odškodnino. Po naših ocenah bi občine za ureditev lastništva cest potrebovale 1,4 milijarde evrov. Ker občine tega denarja nimajo in ker se na njih povečuje pritisk (103. člen ZUREP-3 določa možnost samorazlastitve), je potrebno poiskati ločen namski vir, oziroma pomoč države pri reševanju problematike.
Odgovor MZI in MJU: Ministrstva vidijo zgol ovire pri iskanju rešitvah, saj je ustavno sodišče odločilo, da se lastnina lahko odvzame le proti nadomestilu v naravi ali proti odškodnini in pod pogoji, ki jih določa zakon in tako so na ministrstvih mnenja, da bi vsakršno sprejetje zakona, ki bi urejal lastništvo cest bil predmet razveljavitve na ustavnem sodišču. - Prevozi šolskih otrok
Zaradi reorganizacije ministrstev bo ta zadeva obravnavana pri sestanku z Ministrstvom za okolje, podnebje in energijo.