Maribor, 9. 5. 2025 – Skupnost občin Slovenije (SOS) ostro nasprotuje določbam 56. člena predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o osnovni šoli, ki ga je Vlada RS včeraj potrdila na seji. V predlog zakona so brez obrazložitve ponovno vključene vsebine, ki jih je Skupnost občin Slovenije z Ministrstvom za vzgojo in izobraževanje že uskladila in jih je minister Logaj marca letos na seji Predsedstva SOS kot že dogovorjene rešitve predstavil županjam in županom.
Predlog sprememb 56. člena veljavnega Zakona o osnovni šoli, ki ga je MVI uskladilo z občinami marca 2025, je prvič predstavljal premišljen in realnosti prilagojen korak k razbremenitvi občin pri organizaciji in financiranju šolskih prevozov. Občine so ga podprle kot rezultat konstruktivnega sodelovanja, saj so šolski prevozi že dolgo področje, kjer občine nosijo glavno breme – tako finančno kot organizacijsko. Z novo različico, ki je bila danes objavljena na portalu Državnega zbora Republike Slovenije pa se v zakon vračajo nejasne, pravno nedoločene in stroškovno obremenjujoče določbe, ki povsem izničujejo predhodne dogovore.
Ministrstvo je v predlogu zakona, brez kakršnekoli razlage ali opozorila, vanj ponovno vključilo celoten spekter določb, ki so bile iz prve različice zakona izrecno in utemeljeno odstranjene. Še posebej izstopa določba, da ima učenec v prvem razredu pravico do brezplačnega prevoza ne glede na oddaljenost prebivališča od šole, v višjih razredih pa na podlagi presoje ogroženosti poti. Takšna ureditev pomeni dodatno širitev kroga upravičencev in s tem neposredno povečuje stroške občin, ki zanje nimajo zagotovljenih sredstev niti vpliva na izvedbo. Prav ta določba je bila marca iz zakona utemeljeno črtana, zdaj pa se ponovno uvaja brez utemeljitve in mimo predhodno usklajenih rešitev.
Poleg tega predlog ponovno vključuje pravno nedoločene pojme, kot so »življenjsko ogrožajoče zdravstveno stanje« in »spremstvo odrasle osebe«, ki omogočajo subjektivne interpretacije, povzročajo nesoglasja med starši in občinami ter dodatno obremenjujejo lokalne proračune. SOS posebej opozarja tudi na področje prevozov otrok s posebnimi potrebami. Občine nimajo vpliva na izbiro zavodov, v katere so otroci usmerjeni, zato je edino smiselno, da stroške njihovega prevoza prevzame država.
Skupnosti občin Slovenije javno opozarja, da gre v tem primeru za nadaljevanje trenda, v katerem država s sistemskimi spremembami občinam nenehno nalaga nove stroške in obveznosti, ne da bi za to zagotovila ustrezna sredstva, a hkrati vztraja pri zavajajoči javni retoriki, da se ti stroški pokrivajo iz povprečnine.
V Skupnosti občin Slovenije pričakujemo, da se predlog zakona nemudoma uskladi z že dogovorjenimi rešitvami iz marca 2025, ki so rezultat sodelovanja in poznavanja terenskih razmer. Skupnost občin pričakuje tudi, da bo država pri vsakem predlogu nove zakonodaje, ki bo v konsenzu z občinami slednjim nalagal dodatne naloge ali razširjal obseg obstoječih, hkrati zagotovila tudi ustrezna finančna sredstva in prevzela odgovornost za izvedbo tam, kjer občine na vsebino nimajo nobenega vpliva.