Zakaj Vlada obravnava župane drugače kot poslance in ministre?

Vlada RS je Državnemu zboru predložila predlog Zakona o funkcionarjih, s katerim želi sistemsko urediti pravice in obveznosti funkcionarjev.

Skupnost občin Slovenije že vse od začetka priprave obravnavanega zakona opozarja, da je potrebno skladno z ustavnima načeloma horizontalne in vertikalne delitve oblasti zagotoviti enakopravnost zakonodajne, izvršilne in sodne oblasti ter avtonomijo lokalnih oblasti. V zvezi s svobodo opravljanja funkcij krajevno izvoljenih predstavnikov sta pomembni tako funkcionalni kot tudi organizacijski vidik. Medtem ko se funkcionalni vidik nanaša na svobodno opravljanje funkcije pri izvrševanju pristojnosti občin, gre pri organizacijskem vidiku za ustrezno varstvo mandata krajevno izvoljenih predstavnikov in ureditev pogojev za izvrševanje funkcije.

Nedopustno je, da predlagani zakon voljene občinske funcionarje postavlja v neenak položaj s funkcionarji zakonodajne veje oblasti in s tem posega v pravico svobodnega opravljanja funkcije, ki je tudi po določilih Evropske listine lokalne samouprave temeljni postulat pravne ureditve lokalne samouprave in je vsebinsko enaka neodvisnosti poslancev državnega zbora. Za slednje je v Zakonu o poslancih določena pravica do prejemanja nadomestila plače šest mesecev po prenehanju opravljanja funkcije, z možnostjo podaljšanja za šest mesecev. Medtem ko predlog Zakona o funkcionarjih za vse ostale funkcionarje, torej tudi voljene funkcionarje lokalne samouprave, določa pravico do prejemanja nadomestila plače tri mesece po prenehanju funkcije, z možnostjo podaljšanja do izpolnitve pogojev za upokojitev, a največ šest mesecev.

Funkcija županj in županov je tista, ki nosi največjo odgovornost za vodenje in razvoj lokalne skupnosti, za uspešnost projektov in vodenje ekipe, udeležbo na dogodkih, ki so največkrat ob večerih, praznikih in vikendih, ter takojšnjo pomoč na terenu ob izrednih dogodkih, kar pomeni dolgotrajne in celodnevne obremenitve. Zato menimo, da je prav, da se slednje odraža tako v plačah kot drugih pravicah.

Na nesprejemljivost neenakopravne obravnave medsebojno primerljivih funkcij je Skupnost občin Slovenije večkrat opozorila na številnih sestankih in v pisni komunikaciji s predstavniki ministrstva, pa vendar predlagani zakon ohranja neustavno urejanje položaja funkcionarjev na lokalni ravni. Na navedeno bomo opozorili tudi poslance državnega zbora in pričakujemo, da bodo slednji pravilno razumeli nedopustnost takšne ureditve in bodo zakon ustrezno spremenili.