Minister Novak obljubil konstruktivno oblikovanje zakonodaje na področju pitne vode in odplak

Na Ministrstvu za naravne vire in prostor je 29. 8 2024  potekal sestanek na temo predloga Zakona o gospodarskih javnih službah s področja oskrbe s pitno vodo in odvajanja in čiščenja komunalne in padavinske odpadne vode. Sestanka so se v imenu Skupnosti občin Slovenije udeležili Marko Rupar, predsednik Komisije za GJS pri SOS, Franci Starbek, vodja urada za komunalo na MO Novo mesto ter koordinatorica komisije za GJS pri SOS.

Poglavitne nove rešitve na področju javne službe oskrbe s pitno vodo so naslednje:

•          Poleg oskrbe s pitno vodo iz javnih vodovodov se v okviru javne službe uvaja dovoz vode tam, kjer ni oskrbe iz javnega vodovoda ali lastne oskrbe s pitno vodo.

•          Opušča se oblika zagotavljanja javne službe v obliki koncesije, ohranjajo pa se ostale, z zakonom, ki ureja gospodarske javne službe predvidene oblike, pri čemer sta tako javni gospodarski zavod kot javno podjetje v 100 odstotni občinski lasti.

•          Predpisane so naloge, ki jih izvajalec javne službe ne sme prepustiti podizvajalcu z namenom večje transparentnosti izvajanja in poročanja o izvajanju javne službe.

•          Zaradi boljšega dostopa do pitne vode se uvaja obveznost zagotovitve pitnikov na območju občine.

•          Uvaja se način določanja cene javne službe v primeru naravnih in drugih nesreč, ko je motena oskrba s pitno vodo ter kritje prekomernih stroškov.

•          Prepoveduje se prekinitev oskrbe s pitno vodo, če je edini razlog prekinitve nezmožnost plačila stroškov s strani uporabnika in uvaja možnost omejitve oskrbo s pitno vodo z zagotavljanjem minimalne količine pitne vode, idr.

Predlog Zakona o gospodarskih javnih službah s področja oskrbe s pitno vodo in odvajanja in čiščenja komunalne in padavinske odpadne vode določa, da ministrstvo vodi in spremlja podatke o javnih vodovodih v evidenci o oskrbi s pitno vodo, ki se s povezovalnim identifikatorjem elektronsko povezuje z zbirnim katastrom gospodarske javne infrastrukture. 

Poglavitne rešitve glede gospodarske javne službe odvajanja in čiščenja komunalne in padavinske odpadne vode so:

•          pomembna novost zakona je izrecna prepoved prepuščanja glavnih delov izvajanja javne službe podizvajalcem z namenom večje transparentnosti izvajanja in poročanja o izvajanju javne službe

•          Novost je tudi, da izvajalec javne službe pripravi program izvajanja javne službe za vsako občino posebej

•          Predlog uvaja med posebnimi storitvami tudi možnost ponovne uporabe vode, upoštevajoč predpis, ki določa sprejem načrtov upravljanja voda na vodnih območjih in predpise, ki določajo prepovedi in omejitve rabe voda na vodnih telesih površinskih in podzemnih voda, idr.

V predlogu zakona je navedeno tudi, da bodo vire za sistemske prilagoditve in prilagoditve informacijskih sistemov deležniki zagotavljali v okviru svojih proračunov.

Predstavniki občin so sicer pozdravili uskladitev zakonodaje z določbami 70.a člena ustave, nenazadnje smo v SOS pri sprejetju rešitev za vpis pravice do pitne vode v ustavo tvorno sodelovali. Predlagane spremembe pa nikakor niso malenkostne, zato smo izpostavili, da so potrebni intenzivni pogovori predvsem o tem kako se bodo predlagane spremembe v praksi uveljavljale. Zato je bila ponovno predlagana ustanovitev delovne skupine, ki bi po opravljeni javni razpravi prečesala pripombe. Minister Novak je skupaj z ekipo izrazil željo, da bi nova ureditev prinesla bolj kakovosten in transparenten sistem uporabnikom te javne službe, kar je vsekakor v interesu tudi lokalnim skupnostim. Minister je že za prihodnji teden napovedal sklic sestanka, na katerem bi bili prisotni predstavniki združenj, predstavniki resornega ministrstva ter predstavniki zbornice izvajalcev javnih služb.

Predlog zakona predvideva opustitev izvajanja javne službe oskrbe s pitno vodo v obliki koncesij in to utemeljuje z namenom slediti 70.a členu Ustave. Člen določa, da oskrbo prebivalstva s pitno vodo in z vodo za oskrbo gospodinjstev zagotavlja država preko samoupravnih lokalnih skupnosti neposredno in neprofitno. Vodni viri služijo prednostno in trajnostno oskrbi prebivalstva s pitno vodo in z vodo za oskrbo gospodinjstev in v tem delu niso tržno blago. V SOS menimo, da predmetna ustavna določba v ničemer ne zavezuje k opustitvi koncesij za izvajanje oskrbe s pitno vodo kot ene izmed oblike izvajanja javne gospodarske službe. Ustava namreč ne določa, v kateri statusni obliko naj se izvajanje te GJS opravlja. Hkrati smo na sestanku opozorili na dodatne stroške, ki bodo posledica prekinitev koncesijskih pogodb, katere bo sicer krila država. Ne glede na to pa bodo stroški, ki bodo nastali zaradi nujnosti zagotovitve lastne komunale oz. priključitvi obstoječi tisti, ki bodo bremenili občine. Ocene teh stroškov pa na MNVP niso opravili.

Rešitev teh in ostalih odprtih vprašanj pričakujemo na prihajajočih delovnih sestankih z ministrstvom.